Casa Àsia

Accessos directes



Cap_casaasia
ca, application, menu, economia > Les relacions entre Corea del Sud i la UE al 2009

Les relacions entre Corea del Sud i la UE al 2009

22/02/2010 | IGADI por Jaume Giné

La UE segueix sent 'la gran assignatura pendent' de la diplomàcia sudcoreana. La UE es va ampliar però no ha aprofundit suficientment en les seves reformes institucionals. I els espais que cedeix els omplen la Xina i altres potències emergents, com l'Índia i el Brasil. Cap esperar que amb l'entrada en vigor del Tractat de Lisboa, la política exterior de la UE tingui major protagonisme en el concert mundial.

La UE segueix sent 'la gran assignatura pendent' de la diplomàcia sudcoreana. Fins i tot les relacions amb Rússia han estat prioritàries per un doble motiu: participa en el procés negociador per a la desnuclearització de Corea del Nord i és un important proveïdor energètic per als sudcoreans. En canvi, als ulls asiàtics, el vell continent va perdent protagonisme en el concert mundial. Segueix tenint un gran pes econòmic però políticament està gairebé absent a Àsia. La UE es va ampliar però no ha aprofundit suficientment en les seves reformes institucionals. Ha faltat fins ara una sola veu en la seva política exterior que sumeix la força de tots els seus membres. I els espais que cedeix la UE els omplen la Xina i altres potències emergents, com l'Índia i el Brasil. Cap esperar que amb l'entrada en vigor del Tractat de Lisboa, la política exterior de la UE tingui major protagonisme en el concert mundial. Però, de moment, no es noten indicis que la UE pugui ser vista des d'Àsia oriental com un actor global.

Lee Myung-bak va viatjar a Europa, per primera vegada al 2009 per a participar en el Cim del G20 celebrat el 2 d'abril a Londres. Més tard, dels dies 7 al 14 de juliol va realitzar una gira europea visitant Polònia, Itàlia i Suècia. A Itàlia va assistir al cim del G8, els dies 9 al 10 de juliol a L'Aquila, on va mantenir trobades amb altres líders de països com Canadà, Rússia i Austràlia. A Roma va visitar al Papa Benedicto XVI en la Ciutat del Vaticà.

Corea del Sud i Polònia van establir relacions diplomàtiques fa solament 20 anys, però el país centreeuropeu s'ha convertit en un important soci comercial i la principal destinació de les inversions sudcoreanes a Europa de l'est. Més de 100 empreses ja operen a Polònia, entre les quals destaquen Samsung Electronics, SK Chemical, Daewo Engineering & Construction and LG display. El comerç bilateral va arribar als 4.400 milions $ al 2008. Lee Myung-bak es va reunir amb el president polonès Lech Kaczynsky i amb el primer ministre Donald Tusk per a reforçar encara més la cooperació comercial en els àmbits energètic i de les infraestructures. En canvi, les relacions diplomàtiques amb Itàlia es van iniciar al 1884, fa 125 anys i existeix una sòlida cooperació bilateral en totes les àrees, des de la política a l'econòmica i cultural. No obstant això la crisi econòmica global ha afectat al comerç exterior amb Itàlia que solament va sumar 7.700 milions de $ al 2008.

En la seva visita oficial a Suècia els dies 11 i 13 de juliol, Lee Myung-bak va demanar al primer ministre Fredick Reinfeld que exercia la presidència de la UE en el segon trimestre del 2009, el ple suport suec a la signatura de l'Acord de Lliure Comerç entre Corea del Sud i la UE (KOREA-EU FTA). Les negociacions es van iniciar al maig del 2007 i després de celebrar-se 8 rondes, van finalitzar al juliol del 2009. El text va ser rubricat pel ministre de comerç sudcoreà Kim Jong-hoon i per la comissària europea Catherine Ashton a Brussel·les el 15 d'octubre. Es tracta d'un acord amb uns objectius i continguts molt ambiciosos i és el primer FTA que la UE signa amb un país asiàtic. El text, després de ser millorat tècnicament i traduït a altres 23 llengües, serà signat per Corea del Sud i la UE al 2010 sota la presidència espanyola de la UE. S'espera que després de ser ratificat per les parts pugui entrar en vigor abans de finalitzar 2010. Fins i tot cap que sigui abans que el KORUS FTA.

El KOREA-EU FTA constitueïx 'una gran oportunitat' de gran importància política i econòmica per a impulsar i desenvolupar les relacions bilaterals. EL FTA elimina o redueïx els aranzels en el 99,4 % dels productes comunitaris exportats a Corea del Sud i en el 95,8% dels sudcoreans exportats a la UE. Significa un gran salt qualitatiu respecte al primer Acord-marc de Comerç i Cooperació entre la UE i Corea del Sud, signat al 1996 i que va entrar en vigor l'1 d'abril del 2001 després de ser ratificat per la UE i cadascun dels seus Estats membres. Des de llavors les relacions comercials han crescut molt. La UE és, després de la Xina (168.300 milions de $), el segon soci comercial de Corea del Sud. El comerç bilateral va arribar al 2008, els 98.400 milions de $. El tercer soci comercial de Corea del Sud és el Japó (89.200 milions de $) i la cambra és EEUU amb 84.700 milions de $. Corea del Sud és el vuitè soci comercial de la UE. Al 2008 els sudcoreans van arribar a un superàvit comercial de 18.400 milions $ amb la UE, una xifra molt superior al superàvit que Corea del Sud va mantenir aquell any amb la Xina (14.500 milions de $). La UE és també el primer inversor estranger a Corea del Sud, amb els 44.820 milions $ al 2008, per davant d'EEUU i el Japó.

L'entrada en vigor de l'Acord de Lliure Comerç serà avantatjosa per a ambdues parts. Corea del Sud es posicionarà millor a la UE, una gran àrea econòmica amb un potencial comercial i inversor tan important com el d'EEUU. També reforça el desig sudcoreà de convertir a Corea del Sud en un atractiu 'hub' econòmic i financer a Àsia oriental i poder competir amb Shanghai, Hong-Kong i Singapur. Un estudi del 'Korea Institute for Internacional Economic Policy, quantifica els efectes positius del FTA per a Corea del Sud: un increment de les exportacions al mercat europeu (11.000 milions de $), la creació de més ocupació (3,8 %) i un augment del PIB coreà (3 %). Per als europeus, el FTA constitueïx la clau per a penetrar en la quarta economia asiàtica i obrir als seus productes un mercat tan protegit com el sudcoreà. Corea del Sud és també una bona plataforma per a accedir des d'ella a altres mercats veïns i tenir mes pes comercial a Àsia, on creix sense parar el comerç intra-asiàtic. A més, la UE necessita corregir la seva molt deficitària balança comercial a la regió.Corea del Sud espera aprofitar les rebaixes o supressions aranzelàries per a augmentar les seves exportacions d'automòbils, bucs, electrònica, audiovisual, tèxtil, química, etc. Els europeus esperen incrementar les seves exportacions en sectors com la cosmètica, maquinària, farmacèutic, automòbils, vins, etc. i també millorar l'accés al sector serveis, com les finances, legal i consultoria, logística, etc.L'entrada en vigor del FTA, encara que serà globalment positiu per a les parts, afectarà de diverses maneres als diversos sectors econòmics. Alguns 'lobbies' s'oposen a l'acord comercial, des del sector de l'automòbil europeu fins al sector agrari i ramader sudcoreà. L'Associació de fabricants de cotxes europeus (EAMA) considera que les rebaixes aranzelàries a l'entrada dels cotxes coreans són inacceptables. Al 2008 Corea del Sud va vendre a la UE 446.000 vehicles (el 16% de les seves exportacions de cotxes) i va importar solament 37.000. Els europeus temen que aquest 'gap' s'incrementarà amb el FTA. No obstant això, la Comissió Europea opina que les rebaixes aranzelàries concedides per Seül permetran a marques com Volkswagen AG, BMW AG, Peugeot-Citroen i Fiat, vendre més cotxes a Corea del Sud. Els sudcoreans se senten més atrets per les grans marques europees, sobretot les alemanyes, que per les nord-americanes. Els cotxes europeus sumen el 50 % dels cotxes importats.Els americans el 10%. D'altra banda, els agricultors i ramaders sudcoreans temen un increment de les importacions de llet, formatge i porc de la UE afectin negativament a la competitivitat d'uns sectors molt sensibles als ulls de l'opinió pública del país. També s'oposen al KORUS FTA i són poc inclinats a les negociacions dels FTA amb Austràlia i Nova Zelanda.

L'experiència ha demostrat que la signatura d'un FTA no assegura la seva ràpida entrada en vigor. El KORUS FTA signat al 2007 encara no ha estat ratificat per Washington i Seül. El KOREA-EU FTA haurà de ser ratificat pels 27 Estats de la UE, un procés que pot veure's facilitat per l'entrada en vigor del Tractat de Lisboa. Però alguns membres com Polònia, Itàlia i Hongria van expressar algunes reticències. Durant les seves visites a Varsòvia i Roma, Lee Myung-bak va demanar el suport polític del president polonès Lech Kaczynski i del primer ministre italià Silvio Berlusconi. Però les dificultats també poden sorgir per part coreana. El FTA ha de ser ratificat per una Assemblea Nacional molt enfrontada per actituds partidistes no sempre justificades que poden dilatar el procés. Per a evitar-lo, el Govern haurà d'informar i sensibilitzar degudament a l'opinió pública sobre els avantatges del FTA per al país. I, si cal, haurà d'aprovar les mesures compensatòries per a aquells sectors com el porcí, que puguin veure's afectats negativament o tinguin dificultats per a adequar-se al nou marc competitiu.

Jaume Giné Daví, professor associat de la Facultat de Dret d'ESADE. Investigador associat al IGADI

Article publicat a:

Share to Twitter Share to Facebook Share to LinkedIn Share to Google Reader Share to Yahoo Share to delicious Share to NetVibes Share to Digg Share to Menéame Share to La Tafanera Rss

Cerca al web de Casa Àsia
Casa Asia a la xarxa:
Facebook Twitter Youtube Flickr Spotify LinkedIn Foursquare

Agenda

Mapa interactiu d'Àsia-Pacífic

Mapa interactiu d'Àsia-Pacífic
Descobreix Àsia, país a país


  • Bann_bambu
  • Bann_interculturalidad
  • Bann_affbcn
  • Bann_europa
  • Bann_inhouse
  • Bann_turismo
  • Bann_innova
Casa Asia
Casa Àsia | Seu Social | Recinte de Can Tiana | c/ Bolivia, 56 | 08018 Barcelona | +34 93 368 08 36
Centre Casa Asia - Madrid | Palacio de Cañete | Calle Mayor, 69 | 28013 Madrid | +34 91 360 01 94
© CASA ÀSIA 2016. Avís legal. Produït per rodest