29/10/2025 | Actualitat > AsiaView
No cal dir que el Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià (SSIFF) 2025 es consolida com un festival de cinema espanyol, però també com a pont per al cinema europeu en general i d'alguna manera també per al cinema asiàtic, amb diferents variants que oscil·len segons la producció anual i la corresponent selecció de títols. Per al director del festival, José Luis Rebordinos, la selecció de títols ha de posar l'accent en les produccions més recents a nivell internacional, amb una clara preferència pel cinema francès i internacional en general, a més del que s'ha dit, i pel cinema asiàtic procedent de les grans indústries cinematogràfiques d'Àsia. El mapa de la programació mostra el diferent impacte del cinema asiàtic per a audiències la presència de les quals no deixa de créixer exponencialment cada any, i un balanç desigual que queda superat amb l'excel·lència d'algunes produccions. El cinema asiàtic ha estat tan present a la Secció Oficial com en altres seccions del festival, mostrant una clara preferència pel cinema xinès i japonès, com és habitual. Encara que potser aquest any s'acusi doblement aquest fet, és important tenir en compte que no hi ha un límit específic a les produccions que es projecten, entenent que és un festival obert a les cultures del món ia totes les geografies, consolidant connexions i volent ser un esdeveniment de primer ordre, que difícilment troba rival al nostre país. El SSIFF s'ha situat entre els grans festivals europeus, com Cannes, Rotterdam, Berlín, Locarno i Venècia, i és un referent com ells dins i fora del país, que es fa ressò anualment del que hem de veure.

La història d'aquests festivals i la continuïtat són una garantia per a una indústria que la creació de plataformes i altres mitjans de comunicació ha alterat. Cal recordar, que el Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià es va fundar el 1953 com la Setmana Internacional de Cinema, i aquest any ha arribat a l'edició número 73. El Festival de Cinema de Venècia es va fundar el 1932, inicialment com una Mostra per donar a conèixer i promocionar el cinema italià. El Festival Internacional de Cinema de Locarno es va fundar també el 1946 i segueix sent un dels més antics. La Berlinale es va fundar el 1951 a Berlín Occidental amb l'objectiu de superar els estralls del final de la Segona Guerra Mundial, i, la seva programació, igual que la del Festival de Cinema de Rotterdam, fundat el 1972, comparteix l'interès per promocionar el cinema independent i el caràcter inclusiu, abastant geografies que altres festivals internacionals. El Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià forma part d'aquest grup de festivals europeus a seguir, tant per la programació com per tot el que mou i genera. Dels que s'anomenen aquí, és l'últim de l'any i per tant té l'avantatge de poder reunir les produccions més recents que s'han pogut veure als festivals de referència, o aquelles que encara no s'han vist enlloc. El festival s'ha convertit en un referent, alhora nacional i internacional, tant al sector de la indústria, com al de la comunicació i la premsa, reunint i connectant productors/es, distribuïdors/es, directors/es, actors i actrius, amb tots els públics durant el període de nou dies que transcorren des de l'inici fins a la clausura i entrega de premis.

La darrera edició ha estat una celebració de l'èxit del millor cinema espanyol més recent. Un cinema que el festival de Málaga també va consagrar posant en coneixement del públic altres títols que no han trigat a circular pel mercat espanyol i internacional. Però, entre les derivades interessants associades a la programació de produccions asiàtiques, el festival, com és habitual, ha recollit una selecció de títols procedents del cinema japonès més recent. El criteri s'ha estès pel que fa al cinema xinès, l'actual creixement del qual és un fet indiscutible, rivalitzant amb altres indústries cinematogràfiques que fins ara semblaven sobreposar-se. La programació dels respectius títols pertanyents al continent asiàtic ha tingut en compte pràcticament totes les seccions. A la Secció Oficial han tingut cabuda Her Heart Beats in Its Cage (Xina, 2025) de Qin Xiaoyu, el drama psicològic Sai/Sai Disaster (Japó, 2025), de Yutako Seki i Kentaro Hirase, i Climbing for Life (Japó, 2025) de Junji Sakamoto; a la Secció New Directors, Nighttime Sounds (Xina, 2025) de Zhang Zhong Zhongchen, Shape of Momo (Índia i Corea del Sud, 2025) de Tribeny Rai, White Flowers and Fruits (Japó, 2025) de Yukari Sakamoto, i Before the Bright Day (Taiwan, 2025) de Tsao Shih Han; a Zabaltegi-Tabakalera, Brand New Landscape (Japó, 2025) de Yuiga Danzuka, i Two Seasons, Two Strangers (Japó, 2025) de Sho Miyaki; a Perlak,  It Was Just An Accident (Iran, França i Luxemburg, 2025), la Palma d'Or de Jafar Panahi, i altres títols a la secció NEST, a Kulinary Zinema, amb Mort Cucina (Tailàndia, 2025) de Pen-Ek Ratanaruang ia la Secció Klasikoak. Finalment, cal anomenar la coproducció la Treva (Espanya-Kazakhstan, 2025) presentada a les gales de RTVE, un drama basat en fets reals que es remunta als camps de concentració, que es van convertir en fàbriques de producció, on els russos van internar tant opositors al règim i dissidents com els espanyols que van arribar a Rússia després de la fi de la guerra civil.

Entre les notícies destacades del festival, cal esmentar la signatura d'un acord de col·laboració entre el Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià i el Festival de Cinema de Xangai, considerat un dels més grans del món. L'acte va tenir lloc el dissabte 20 de setembre al Club de Premsa del Kursaal, durant la Nit del Cinema Xinès presentada per Tony King, la subdirectora general del Xangai International Film & TV Events Center Ing. L'acord conté diverses línies de col·laboració que es basen en l'intercanvi de produccions, i una comunicació més fluida entre els dos festivals i la indústria. Això pot facilitar tant la programació de cinema espanyol a la Xina com la presència del cinema xinès al SSIFF de cara al futur i la circulació d'aquest cinema al mercat espanyol i inversament del cinema espanyol a la Xina. Per ambdues parts es va posar de manifest l'interès mutu per revalidar l'acord a les properes edicions, i donar visibilitat al que s'ha signat.

A aquest acord se sumen la Trobada internacional de programadors i professionals del sector que se sol celebrar durant el festival, i el Pacte de coproducció entre Espanya i les Filipines, que forma part del Pla Estratègic presentat a Sant Sebastià, i que contempla el creixement exponencial de la indústria cinematogràfica a les principals regions del continent. Més enllà dels acords bilaterals ja existents i, partint de la idea que el cinema és un llenguatge universal, així com ho són les seves històries, oficialment s'ha fet públic l'interès per quatre països asiàtics, Xina, Corea del Sud, Filipines i Índia, coincidint amb l'Any Dual Espanya Índia, que l'ICAA (Institut de la Cinematografia i de les Arts Audiovisuals) veu com una oportunitat i un marc estratègic per a les relacions amb aquest país al sector audiovisual, al mateix temps que a l'economia, la indústria i el turisme en general. El cinema filipí és encara un gran desconegut al nostre país, per la qual cosa la Quezon Film Commission, a través del Qcinema International Film Festival, va fer constar oficialment a Sant Sebastià la seva intenció de llançar un projecte de col·laboració amb Espanya i Llatinoamèrica basat en la coproducció, entre el 2026 i el 2028.

Tot i això, el balanç finalment no és fàcil d'establir pel que fa a la presència asiàtica en la programació d'aquesta edició del SSIFF, que, tot i això, ha continuat sent testimoni de l'auge imparable del turisme de pantalla, com diu Sergio Basurko, que es deixa veure als grans festivals, encara que no en el dia a dia de les sales de cinema, quan aquests s'acaben. De fet, el percentatge de pel·lícules asiàtiques al còmput global de la programació sol variar d'una edició a la següent, tenint en compte la producció cinematogràfica anual dels països més representats i els moviments d'una indústria que s'imposa. No sempre és possible reunir a cada edició tots els títols que es creïn imprescindibles, sigui quin sigui el país d'origen, però l'intent es fa. En aquesta ocasió, ha estat el cinema espanyol el que ha ocupat el centre de la programació amb grans produccions com els diumenges (2025), els tigres (2025), Maspalomas (2025) o Històries de la bona vall (2025), totes a la Secció Oficial, amb molt poques produccions rivals. La Xina, el Japó i l'Iran han tingut el seu espai, que segurament veurem estendre's el 2026, després dels acords i trobades que s'han celebrat en aquesta edició. En canvi, Corea del Sud no ha tingut la mateixa visibilitat que els anys anteriors. L'únic esment per a aquest país ha estat com a coproductor. Per més que això pugui sorprendre, potser en la propera edició la seva presència tornarà a revelar el gran cinema que se segueix fent i el creixement expansiu de la seva indústria audiovisual.

Per Menene Gras Balaguer, directora de Cultura i Exposicions de Casa Asia i del Asian Film Festival Barcelona

compartir