25/09/2025 | Actualitat

El Asian Film Festival Barcelona | AFFBCN 2025, el festival de cinema asiàtic d'autor organitzat per Casa Asia, celebra aquest any la seva tretzena edició, que tindrà lloc del 29 doctubre al 9 de novembre. El AFFBCN 2025 reafirma la seva aposta pel cinema asiàtic independent amb una programació de més de 120 títols procedents de més de vint països de l'Àsia i el Pacífic. Aquesta mostra reflecteix la riquesa i diversitat cultural de les seves cinematografies i consolida el festival com un espai de referència per a cineastes, productors, crítics i amants del cinema asiàtic. 

El Asian Film Festival Barcelona convida a descobrir històries singulars i mirades inèdites des d'Àsia, a través d'una cuidada selecció de cinema d'autor que poques vegades arriba a les cartelleres comercials. Amb aquesta programació, el AFFBCN converteix, un any més, a Barcelona a l'epicentre del cinema asiàtic independent, abastant una vasta geografia que s'estén des de l'Àsia Central fins a l'Àsia-Pacífic, travessant el sud d'Àsia, el Sud-est Asiàtic i l'Àsia Oriental.

Seus i programació

Cinemes Girona serà novament la seu principal del festival, juntament amb CaixaForum, l'ECIB Escola de Cinema de Barcelona, ​​l'Institut Français, la Fundació Institut Confuci de Barcelona, ​​Casa Seat, Soho House i Zumzeig. A més, la plataforma FILMIN i el canal Betevé acolliran les sessions en línia.

La proposta d'aquest any —segons la directora, Menene Gras Balaguer— "resideix en la consolidació d'un festival que dóna visibilitat a la sobirania dels països involucrats en la programació i que tracta de mostrar la producció més recent. Els criteris emprats en la seva selecció tenen a veure amb la intenció de facilitar la informació i el coneixement de cultures de la diferència, així com el seu pes en un mercat global que no ha aconseguit fer desaparèixer la seva identitat, malgrat les identitats".

L'AFFBCN vol donar veu a cineastes de totes les nacionalitats compreses en allò que anomenem cinema asiàtic, en contraposició a altres cinematografies de tradició occidental, malgrat la hibridació de tendències derivada de la globalització mediàtica a l'era digital.

En aquest context, el fil conductor d'aquesta edició enllaça nació i narració, entenent que és aquesta última la que construeix i dóna sentit a la primera, fins i tot en un moment de crisi de les narratives individuals i col·lectives, accentuada per la proliferació de pantalles, assegura la directora.

Inauguració i cloenda

Pel·lícula d'inauguració:

Climbing for Life

Dir. Junji Sakamoto
Japó, 2025

Climbing for life va tenir la seva première mundial el 19 d'octubre a la Secció Oficial del Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià (SSIFF) i el 27 d'octubre inaugura el 38è Tòquio International Film Festival (TIFF) 2025.

Sinopsi: narra la vida de Junko Tabei, la primera dona a coronar l'Everest (1975) i completar el repte dels Set Cims. La pel·lícula recorre la seva gesta històrica i la seva lluita personal contra la malaltia en els seus últims anys, mostrant la seva passió indestructible per la muntanya.

Durada: 130 minuts.
Gènere: drama documental biogràfic i aventura.
Repartiment: Sayuri Yoshinaga (en el paper de Tabei), Koichi Sato, Yuki Amami i Non (Rena Nōnen)
Adreça i guió: Junji Sakamoto, amb guió de Riko Sakaguchi

Context i crítica: l'estrena coincideix amb el 50è aniversari de l'ascensió a l'Everest, cosa que en reforça el valor històric i mediàtic. Descrita com “una obra commovedora i universal sobre la resiliència humana”, amb especial elogi a la interpretació de Sayuri Yoshinaga, considerada una icona del cinema japonès.

A l'Auditori de CaixaForum el proper 29 d'octubre a les 19.00 h.

Pel·lícula de cloenda:

Her Story

Dir. Shao Yihui
Xina, 2024

Her Story ha tingut una participació destacada a l'edició d'enguany del Far East Film Festival (Udine, Itàlia), on es va projectar a la secció principal, i va obtenir el Golden Mulberry Award – Millor Pel·lícula, un dels guardons més prestigiosos per a cinema asiàtic a Europa i la posiciona com una de les produccions asiàtiques més destacades de l'any a Europa.

Sinopsi: drama feminista que aborda l'amistat i la resiliència de dues dones a la Xina urbana contemporània, explorant qüestions de gènere, maternitat i autonomia personal.

Durada: 123 minuts.
Gènere: drama.
Repartiment: Song Jia, Zhong Chuxi, Zeng Mumei, Zhang Yu
Adreça i guió: Shao Yihui amb guió de Song Jia.

Crítica: descrita com “una comèdia dramàtica feminista que desafia els rols tradicionals de la societat xinesa actual.” Es va estrenar el novembre del 2024 a la Xina amb gran èxit de crítica i públic, convertint-se en un fenomen feminista al país.

Als Cinemes Girona, el dissabte 8 de novembre, a les 20h.

Producció recent, seccions i Retrospectiva

En aquesta edició destaquen especialment les pel·lícules procedents de Xina, Corea, Japó, Iran, Índia i Filipines, sense deixar de banda la producció emergent d'altres cinematografies com Mongòlia, Nepal, Indonèsia o Vietnam, que, amb les pròpies particularitats, mostren un dinamisme creixent.

Les pel·lícules es distribueixen en sis seccions competitives: Oficial, Oficial Panorama, Discoveries, NETPAC, Secció Especial i Noves Mirades. La majoria dels títols seleccionats corresponen als anys 2024 i 2025, amb alguna excepció de 2023. El drama és el gènere predominant, encara que també s'hi inclouen documentals a la secció Especial.

La Retrospectiva d'aquest any estarà dedicada al Japó, tenint en compte Any Catalunya-Japó, que promou la Generalitat de Catalunya i el Consolat General del Japó a Barcelona, ​​amb la projecció de les deu pel·lícules japoneses que han obtingut algun dels principals guardons del festival: Millor Pel·lícula, Millor Director o Millor Guió, en l'última dècada. Entre els títols més coneguts, es troben Girls Encounter (2018), Shoplifters (2018), Afterglows (2023), December (2022), Drive my Car (2021), y Only the Cats knows (2019).

En ocasió de la celebració de l' 75è aniversari de l'establiment de relacions diplomàtiques entre Espanya i la República de Corea, el AFFBCN 2025 dedica una sessió especial a aquest país amb la projecció de la pel·lícula: Concerning My Daughter, dirigida per la cineasta Lee Mi-rang el 2023.

Per segon any consecutiu, el festival ha obert una convocatòria pública per a la recepció de pel·lícules que podran formar part de la programació oficial.

Les pel·lícules imprescindibles del AFFBCN 2025

Aquesta mostra de pel·lícules del festival ha estat guiada pel criteri de reunir el millor i més recent de la producció cinematogràfica. Aquestes obres exploren narratives que converteixen el drama en una eina per visibilitzar la vida quotidiana, tant a la seva esfera privada com a la pública. Aquesta selecció destacada de 22 pel·lícules asiàtiques per al AFFBCN 2025 presenta obres que aborden temàtiques socials, feministes, culturals i polítiques, reflectint la diversitat i profunditat del cinema contemporani asiàtic.

Afganistan

Festivals de cinema

Va tenir la seva estrena mundial a l'Hot Docs Canadian International Documentary Festival (Toronto, 2024), un dels festivals de documentals més importants del món, dins de la programació dedicada a cinema de l'Orient Mitjà i Àsia Central.

+ Dades

Enfocament: el documental segueix les úniques dones a l'equip negociador del govern afganès durant les converses de pau amb els talibans després de la retirada de les tropes estrangeres el 2021. És un retrat íntim i polític sobre la lluita pels drets de les dones en un context extrem

Directora: Roya Sadat, pionera del cinema afganès contemporani i primera dona afganesa a dirigir llargmetratges després de la caiguda del règim talibà el 2001. Reconeguda pel seu activisme i per obres anteriors com A Letter to the President

Rellevància internacional: La pel·lícula ha generat cobertura mediàtica en mitjans com Variety i entrevistes a festivals, destacant el seu valor com a document històric i feminista

Impacte social: Més enllà del cinema, es considera una eina per visibilitzar la situació de les dones afganeses i la fragilitat dels drets humans en contextos de conflicte.

Xina

Festivals de cinema

Asian Pop-up Cinema (Xicago): inclosa a la programació 2025, destacant el seu enfocament feminista i la seva base en fets reals
Xina Video Awards 2024: reconeguda amb un premi important, cosa que indica la seva rellevància al circuit nacional xinès
Far East Film Festival (Udine): va obtenir un lloc destacat a la competició, amb esment a l'Audience Award

Premis i nominacions

Premi del Jurat als Xina Video Awards 2024.

3r lloc a l'Audience Award al Far East Film Festival (Udine), cosa que reflecteix una bona acollida per part del públic europeu

+ Dades

Enfocament: basada en la història real de Su Min, una dona que als 56 anys va decidir emprendre un viatge amb cotxe per la Xina per escapar-se d'un matrimoni abusiu. La pel·lícula ha esdevingut un símbol del feminisme contemporani a Àsia.

Estil i crítica: els crítics la descriuen com “una meditació commovedora sobre la dona i la rebel·lia”, comparant-la amb fenòmens culturals que qüestionen els rols de gènere, però amb un to més realista i social.

Impacte cultural: ha generat debat en xarxes socials xineses sobre l'emancipació femenina i la violència domèstica, i ha consolidat Yin Lichuan com una veu clau al cinema feminista asiàtic.

Festivals de cinema

78è Festival de Cannes (2025) – Competició oficial, on es va presentar com un dels títols més esperats del certamen
Asian Film Festival BarcelonEl (AFFBCN) 2025 – Inclosa a la Secció Oficial Panorama, segons documentació interna del festival

Premis i nominacions

Premi Especial del Jurat al Festival de Cannes 2025, anunciat a la clausura per Juliette Binoche
Premi Flipesci Cannois 2025, atorgat per la crítica especialitzada com a reconeixement a l'audàcia i radicalitat de la proposta

+ Dades

enfocament: Resurrection és una epopeia visual dividida en sis capítols que abasten un segle. La història segueix una criatura que s'aferra a les il·lusions del món oníric, en un relat que combina ciència-ficció, drama i reflexió filosòfica sobre la memòria i el cinema

Estil: Bi Gan manté el seu segell poètic i sensorial, amb referències a Tarkovski, Wong Kar-wai i David Lynch. La pel·lícula comença amb un segment que emula el cinema mut, com a homenatge a la història del setè art

Valoració: descrita per Variety com “una odissea calidoscòpica, maximalista i malenconiós, que ret homenatge al somni del cinema del segle XX.

Corea del Sud

Festivals de cinema

Entre altres festivals ha participat al Busan International Film Festival (BIFF), Jeonju International Film Festival (Corea del Sud), London Korean Film Festival (LKFF) i als Internationales Frauen Film Fest (Alemanya)

Premis i nominacions

Actor of the Year Award – Busan International Film Festival

Best Actor Award – Jeonju International Film Festival L'actriu principal, Oh Min-ae, va rebre el Premi a la Millor Actriu a la 23a edició del festival per la seva interpretació en aquesta pel·lícula

+ Dades

enfocament: basada en la novel·la homònima de Kim Hye-jin, la pel·lícula aborda la relació entre una mare vídua i la seva filla lesbiana, que es muda a casa amb la seva parella. El conflicte es desenvolupa en un context de discriminació institucional, quan una professora universitària és acomiadada per la seva orientació sexual.

Narrativa emocional: la pel·lícula s'allunya del típic relat de “sortida de l'armari” per centrar-se en l'evolució emocional de la mare, una cuidadora de gent gran que s'enfronta als seus propis prejudicis mentre cuida una pacient amb Alzheimer.

Rellevància social: la cinta posa en relleu el retard de Corea del Sud en matèria de drets LGBTQ+ i ofereix una mirada íntima i empàtica sobre els dilemes familiars i socials que això genera.

Estil i direcció: la crítica ha elogiat la direcció de Lee Mi-rang per la seva sensibilitat i sobrietat, així com l'actuació d'Oh Min-ae, que aporta una dimensió humana i complexa al personatge de la mare.

Festivals de cinema

Busan International Film Festival (Corea del Sud): selecció a la secció New Currents, la més important per a nous talents asiàtics.
Vesoul International Film Festival of Asian Cinema (França): competició oficial.
Göteborg Film Festival (Suècia): reconeixement especial per interpretació i guió.

Premis i nominacions

Golden Cyclo Award (primer premi) a Vesoul International Film Festival of Asian Cinema.
New Currents Award y KB Audience Award al Busan International Film Festival.

+ Dades

enfocament: és un thriller amb forta càrrega social que denuncia el racisme i la precarietat en comunitats rurals sud-coreanes, especialment cap a dones migrants vietnamites.

Estil i crítica: la crítica ho compara amb els primers treballs de Bong Joon-ho i Park Chan-wook per la seva tensió narrativa i crítica social.

Director: Park Ri-woong, periodista reconvertit en cineasta, va debutar amb The Girl on a Bulldozer (2022), premiada als Grand Bell Awards.

Recepció internacional: ha estat elogiada pel seu guió sòlid, la interpretació de Yoon Joo-sang i la representació de conflictes culturals en matrimonis mixt.

Filipines

Festivals de cinema

Tòquio FILMeX 2024: seleccionada a la secció Made in Japan, on es va presentar com a òpera prima de Janus Victoria.
Nippon Connection (Alemanya, 2025): inclosa a la programació del festival japonès més gran fora del Japó.
Japanese Film Festival (JFF) 2025: programada a l'edició internacional, reforçant la seva visibilitat al circuit asiàtic.

Premis i nominacions

White Mulberry Award al Millor Debut al Far East Film Festival d'Udine (Itàlia), un dels guardons més prestigiosos per a noves veus del cinema asiàtic.

+ Dades

enfocament: la història segueix Yoji, un home japonès divorciat i degradat que, després de la mort de la seva mare i la troballa del cadàver d'un veí víctima de kodokushi (mort solitària), decideix mudar-se a Manila a la recerca de companyia. La pel·lícula explora la solitud urbana, el xoc cultural i les relacions humanes en contextos migratoris.

Producció i estil: coproducció entre Japó, Filipines i Malàisia. Destaca la fotografia d'Ashizawa Akiko i la interpretació de Lily Franky, conegut per Lladres de botigues. La directora Janus Victoria és una reconeguda documentalista filipina que debuta al llargmetratge de ficció.

Rellevància cultural: la pel·lícula aborda fenòmens socials com el kodokushi al Japó i la migració filipina, temes de gran interès per a mitjans que cobreixen qüestions socials i culturals a Àsia.

Festivals de cinema

Toronto International Film Festival (TIFF): estrena mundial el 13 de setembre de 2024, dins de la programació oficial.
Berlinale (Festival Internacional de Cinema de Berlín): projecció a la secció Generation 14plus al febrer de 2025.
Palm Springs International Film Festival (EUA): inclosa a l'edició 2025, reforçant la seva presència al circuit internacional.
També s'ha projectat a festivals especialitzats en cinema asiàtic i de gènere, com l'Austin Asian American Film Festival.

Premis i nominacions

Crystal Bear (Ós de Cristall) a la Berlinale 2025, dins de la secció Generation 14plus.
Annual Achievement Award als Parangal ng Sining 2025, un reconeixement cultural a les Filipines.

+ Dades

enfocament: La història segueix Sunshine, una jove gimnasta filipina que descobreix que està embarassada just abans de les proves nacionals per a l'equip olímpic. La pel·lícula aborda temes com embaràs adolescent, drets reproductius i pressió social a les Filipines.

Estil i crítica: destacada pel seu to empàtic i visualment atractiu. Crítics la consideren valenta per tractar un tema tabú a la societat filipina, encara que alguns assenyalen que el guió no aprofundeix prou en l'evolució del personatge.

Impacte cultural: ha generat debat en mitjans i xarxes sobre drets reproductius i autonomia corporal, convertint-se en un referent per a discussions sobre gènere i esport

Hong Kong

Festivals de cinema

Busan International Film Festival (Corea del Sud, 2024): estrenada a la secció oficial, on va rebre crítiques positives pel seu enfocament realista sobre la maternitat contemporània
Tòquio International Film Festival (Japó, 2024): inclosa a la programació, consolidant la seva presència al circuit asiàtic de prestigi
New York Asian Film Festival (EUA): projecció especial, destacada per la seva sensibilitat i rellevància social

Premis i nominacions

Hong Kong Film Awards: 2 nominacions (incloent Millor Actriu per a Hedwig Tam i Millor Guion).
Festival de cinema asiàtic de Nova York: 1 nominació en categoria de direcció emergent.
Festival Internacional de Cinema de Busan: 1 nominació a la secció oficial.

+ Dades

enfocament: la pel·lícula segueix a Jing, una mare primerenca a Hong Kong, durant els sis mesos posteriors al part. Explora la tensió entre les expectatives tradicionals i les pressions modernes, abordant temes com la depressió postpart, la conciliació laboral i els conflictes familiars.

Context creatiu: és la segona pel·lícula d'Oliver Siu-kuen Chan, inspirada en la seva pròpia experiència després de ser mare. La seva òpera prima, Still Human (2018), va ser multipremiada i va consolidar la seva reputació com a directora sensible a qüestions socials

Estil i crítica: la crítica la descriu com “una mirada empàtica i honesta a la maternitat contemporània”, amb una fotografia intimista i un ritme que reflecteix l'esgotament emocional de la protagonista. Se la compara amb títols com Tully per la seva aproximació realista, encara que amb un to més sobri i culturalment localitzat.

Impacte social: la pel·lícula ha generat debat en mitjans i xarxes sobre la salut mental materna i la manca de suport institucional a Hong Kong, convertint-se en un referent per a converses sobre igualtat de gènere i conciliació

Festivals de cinema

Estrena mundial al 68è BFI London Film Festival (Regne Unit) a l'octubre del 2024, dins la secció dedicada al cinema asiàtic contemporani.
Selecció al Osaka Asian Film Festival (Japó), on va ser destacada pel seu innovador disseny sonor i la implicació de la comunitat sorda en la producció.
Presència al Golden Horse Film Festival (Taiwan), un dels certàmens més prestigiosos del cinema xinès.
27è Far East Film Festival (Udine, Itàlia), on va competir pel Golden Mulberry Award el 2025

Premis i nominacions

Golden Horse Awards 2024:
Millor Actriu Protagonista per a Chung Suet-Ying (guanyadora)

Hong Kong Film Awards:
7 nominacions, incloent Millor Pel·lícula i Millor Direcció

Osaka Asian Film Festival:
1 nominació destacada

+ Dades

enfocament: aborda la identitat i la inclusió social a través de l'experiència de tres joves amb diferents graus de sordesa, explorant la tensió entre integrar-se a la comunitat oient o reivindicar la cultura sorda.

Llengües: Hong Kong Sign Language i cantonès, el que reforça la seva autenticitat cultural.

producció: One Cool Film Production, amb un enfocament col·laboratiu i assessorament de la comunitat sorda per garantir la representació realista.

Recepció crítica: aclamada pel seu guió i la interpretació naturalista de l'elenc, considerada una obra significativa en la representació de la diversitat funcional al cinema asiàtic.

Índia

Festivals de cinema

International Film Festival of Kerala (IFFK, Índia, 2024): Seleccionada a la Competició Internacional, on va tenir la seva estrena mundial. Aquest festival és un dels més importants del sud d'Àsia per a cinema independent

+ Dades

enfocament: ambientada a l'Índia postpandèmia, la història explora la vulnerabilitat, la identitat i la salut mental en un context urbà contemporani.

Context creatiu: és el segon llargmetratge de ficció d'Abhijit Mazumdar, després ieti (2014). El director es va inspirar en un somni recurrent en què apareixia nu en públic, cosa que connecta amb la temàtica central del film.

Estil i crítica: la crítica ho descriu com un drama intens que “qüestiona la naturalesa del que és real en un temps postpandèmic” i que aborda la relació entre vergonya, cos i llibertat individual. Ha estat qualificat com “una obra que incomoda i provoca reflexió”.

producció: finançada parcialment mitjançant crowdfunding, cosa que reforça el seu caràcter independent i la seva connexió amb audiències alternativa

Indonèsia

Festivals de cinema

Estrena mundial al International Film Festival Rotterdam (IFFR), dins de la secció Harbour, que destaca cinema innovador i socialment rellevant

Presentació destacada a la programació oficial del International Film Festival Rotterdam 2025, confirmant la seva rellevància al circuit internacional

+ Dades

enfocament: segueix la vida de Bulan, una dona trans que treballa com a artista en un club nocturn de Bali, explorant la identitat, la resiliència i la discriminació en un context conservador.

Enfocament visual: estètica neó i atmosfera immersiva que retrata l'escena queer balinesa, amb un to entre allò íntim i allò reivindicatiu.

Recepció crítica inicial: valorada per la seva representació LGTBQ+ i la seva valentia temàtica, encara que amb opinions dividides sobre la solidesa del guió.

Iran

Festivals de cinema

Estrena mundial al International Film Festival Rotterdam (IFFR) 2025, dins de la secció Cinema Regained, dedicada a obres que exploren la memòria cinematogràfica i el patrimoni audiovisual.
Iranisches Filmfestival Köln (Alemanya), on es va projectar el juny de 2025, acompanyat d'un col·loqui amb el director.
Golden Apricot Yerevan International Film Festival (GAIFF), a Armènia, a la seva edició 2025, dins de la programació de cinema documental i d'autor.

+ Dades

enfocament: docuficció que reconstrueix la història sociopolítica de Teheran a través de 100 anys de material inèdit procedent de l'Arxiu Nacional de Cinema d'Iran. Combina imatges restaurades amb una narrativa assagística que reflexiona sobre la modernització, la desigualtat i els canvis culturals abans i després del 1979

Procés creatiu: el director va visionar més de 800 pel·lícules iranianes per seleccionar 150 fragments que conformen aquesta “collage film”, un treball d'arqueologia cinematogràfica que revela l'evolució urbana i social de la capital iraniana.

Valor crític: considerada una obra clau per a historiadors del cinema i estudis culturals, per la seva capacitat de rescatar un patrimoni audiovisual pràcticament desconegut fora de l'Iran.

Festivals de cinema

Estrena mundial al 81è Festival Internacional de Cinema de Venècia (Horizons Extra), on va rebre una gran acollida crítica.
Vesoul International Film Festival of Asian Cinema (França), dins de la secció competitiva dedicada al cinema asiàtic.
Movies that Matter Festival (La Haia, Països Baixos), especialitzat en cinema amb enfocament en drets humans.

Premis i nominacions

Premi del Públic a la secció Horizons Extra del Festival de Venècia 2024
Vesoul Asian Film Festival: 1 premi i 2 nominacions (categories no especificades a la font)
Movies that Matter Festival: 1 nominació destacada

+ Dades

Context i rellevància: és el primer projecte cinematogràfic en què participa Jafar Panahi després del seu empresonament el 2022, actuant com a coguionista, editor i consultor artístic, fet que afegeix un fort component polític i simbòlic.

inspiració: la trama està influenciada pel moviment “Dona, Vida, Llibertat” a Iran, fet que converteix la pel·lícula en una obra de denúncia social i política.

Sinopsi: segueix Tarlan, una professora de dansa retirada que presencia un assassinat comès per un alt funcionari del govern iranià. Davant la negativa policial a investigar, ha de decidir entre callar o arriscar-ho tot per buscar justícia.

producció: coproducció austro-alemanya, rodada a l'Iran, amb un equip internacional i un elenc encapçalat per Maryam Bobani.

Recepció crítica: descrita com un drama polític intens, amb un enfocament realista i una narrativa que combina tensió i crítica social. Ha estat elogiada per la seva valentia i per la interpretació de Maryam Bobani.

Festivals de cinema

Mostra – Són Paulo International Film Festival (Brasil): va iniciar el seu recorregut internacional a l'octubre de 2024
12è Bosphorus Film Festival (Istanbul, Turquia): va competir a la secció International Feature Film Competition a l'octubre de 2024

Premis i nominacions

Golden Femi Film Festival (Sofia, Bulgària): Premi a la Millor Pel·lícula en Llengua Estrangera a la 4a edició (juny de 2025)
Fajr Film Festival (Iran): 4 premis i 12 nominacions, segons dades agregades

+ Dades

enfocament: ambientada l'estiu de 1953, durant el cop d'Estat a l'Iran recolzat pels EUA i el Regne Unit. La història mostra com la vida quotidiana i els amors juvenils es veuen sacsejats per l'agitació política i exploren la fragilitat de la innocència en temps de crisi.

estil visual: destaca per la fotografia cuidada i la recreació històrica, segell característic de Kalari, reconegut pel seu treball com a director de fotografia en pel·lícules d'Abbas Kiarostami i Asghar Farhadi.

Recepció crítica: valorada per la seva estètica i aproximació intimista un episodi històric clau, encara que alguns crítics assenyalen un ritme pausat que prioritza l'atmosfera sobre l'acció.

Japó

Festivals de cinema

Estrena mundial al Tòquio International Film Festival (TIFF) 2024, on es va convertir en la gran protagonista del certamen

Premis i nominacions

Festival Internacional de Cinema de Tòquio 2024:
Gran Premi (Tokyo Grand Prix), sent la primera pel·lícula japonesa en 19 anys a obtenir aquest guardó
Premi a la Millor Direcció per a Daihachi Yoshida
Premi del Jurat Ecumènic (menció especial)

+Dades

enfocament: la història segueix Gisuke Watanabe, un professor jubilat que viu en una casa tradicional japonesa i la rutina de la qual es veu alterada per un inquietant missatge al seu ordinador: “L'enemic ve”. A partir d'aquí, la pel·lícula explora la línia prima entre realitat, memòria i al·lucinació, en un to que combina drama psicològic i comèdia negra.

Basada en una novel·la de Yasutaka Tsutsui, autor d'obres que van inspirar pel·lícules com paprika y La noia que saltava a través del temps.

estil visual: rodada en blanc i negre, cosa que reforça la seva atmosfera introspectiva i nostàlgica, i subratlla el contrast entre tradició i modernitat en la vida japonesa contemporània.

Temes clau: envelliment, aïllament, por existencial i la tensió entre allò real i allò imaginat. El títol (Teki, “enemic” en japonès) funciona com a metàfora dels temors interns i la desconnexió social.

Recepció crítica: aclamada pel seu guió i la interpretació del protagonista, considerada una obra que revitalitza el cinema japonès d'autor amb un enfocament audaç i reflexiu.

Festivals de cinema

Estrena mundial al International Film Festival Rotterdam (IFFR) 2025, dins de la secció Big Screen Competition, que connecta cinema d'autor amb un públic ampli.
Mediterranean Film Festival Split (Croàcia), on es va presentar com a part de la programació internacional de cinema independent.

+ Dades

enfocament: la pel·lícula explora les tensions culturals i afectives en una família fracturada, amb un to intimista i delicat. drama coming-of-age que aposta per la contenció narrativa i l'observació dels petits gestos, en línia amb el concepte japonès de Kanso (minimalisme).

Recepció crítica: destacada per la fotografia i l'autenticitat emocional, encara que amb un ritme pausat que prioritza l'atmosfera sobre l'acció.

La pel·lícula és un biopic dramàtic sobre el fotògraf japonès Masahisa Fukase, centrat en la seva obra més icònica Karasu («Cuervos») i la seva vida marcada per la soledat, l?alcoholisme, la ruptura amb la seva dona Yoko i la seva obsessió artística. El film barreja elements de surrealisme i drama psicològic, amb una forta càrrega simbòlica representada per un corb antropomorf. [elespanol.com]

Festivals de cinema

Festival Internacional de Cinema de Tòquio (TIFF) – estrena mundial el 30 d'octubre del 2024. [en.wikipedia.org]

Festival de Cinema d'Austin (EUA) – on va guanyar l'Audience Award (Premi del Públic). [theagency.co.uk]

Balinale (Festival Internacional de Cinema de Bali) – va rebre el Committee Award el 2025. [en.wikipedia.org]

Xarxa Sea Film Festival (Aràbia Saudita) – selecció oficial el 2024. [en.wikipedia.org]

Festival de Málaga (Espanya) – va clausurar la Secció Oficial el març de 2025, sent una de les pel·lícules més destacades del certamen. [festivaldemalaga.com], [elespanol.com]

+ Dades

Rodatge: Pel·lícula marcada per la influència de l'obra fotogràfica de Fukase, amb una estètica crua i teatral. Realitzada a Tòquio, als escenaris reals on Fukase va viure i treballar. Es va estrenar al Japó el 28 de març del 2025.

Kazakhstan

Festivals de cinema

Estrena mundial al Xangai International Film Festival (SIFF), dins de la secció Asian New Talent
Window to Europe Film Festival (Rússia), on també va ser reconeguda pel jurat
Festival of Singular Films (GES-2, Moscou), en el marc d'un cicle dedicat a cinema contemporani asiàtic

Premis i nominacions

Premi Especial del Jurat al Window to Europe Film Festival (2024)

Xangai International Film Festival 2024:
Nominació a l'Asian New Talent Award – Best Film
Nominació a l'Asian New Talent Award – Best Director per a Malika Mukhamejan

+ Dades

enfocament: la pel·lícula explora l'alienació, el desig i la tensió entre tradició i modernitat en un paisatge majestuós i implacable.

estil visual: destaca per la seva fotografia pictòrica i una posada en escena que evoca cineastes com Mohsen Makhmalbaf i Carlos Reygadas, amb un to poètic i contemplatiu.

repartiment: Zukhara Sanzysbay, Elzhas Rahim, Vladimir Consigny, Erzhan Nurymbet.

Recepció crítica: elogiada per la seva ambició estètica i la seva aproximació a la condició femenina en contextos rurals, evitant el melodrama convencional.

Kirguizistan

Festivals de cinema

Asian World Film Festival (Els Ángeles, EUA) – Secció Asian Vision Competition, on va tenir la seva estrena als EUA.
Bishkek International Film Festival (Kirguizistan) – Competició Internacional
FICA Vesoul – Festival International des Cinémas d'Asie (França) – Un dels certàmens europeus més importants dedicats al cinema asiàtic
Projeccions especials a MSP Film Society (EUA), dins de cicles dedicats al cinema centreasiàtic.

Premis i nominacions

FICA Vesoul 2025:
Premi del Jurat Internacional
Premi Marc Haaz
Premi del Museu Guimet

+ Dades

enfocament: drama moral en un context de violència i corrupció amb tràfic de drogues, tracta de persones, dilemes ètics i supervivència a les zones frontereres de l'Àsia Central.

producció: Kirguizistan, amb un enfocament realista i rodatge en localitzacions naturals que reflecteixen la duresa del paisatge fronterer.

Director: Dastan Zhapar Ryskeldi, un dels cineastes més destacats del Kirguizistan, conegut per A Father's Will (2016), premiada a Montreal i Durban. El seu cinema es caracteritza per abordar problemàtiques socials amb un estil sobri i visualment potent.

Recepció crítica: elogiada per la seva tensió dramàtica, la fotografia dels paisatges muntanyosos i l'autenticitat en la representació de la realitat centreasiàtica.

Malàisia

Festivals de cinema

37è Tòquio International Film Festival (TIFF) – Estrena mundial a la secció Asian Future Competition
6è Hainan Island International Film Festival – Competició de Llargmetratges
39è Fribourg International Film Festival (FIFF) – Selecció oficial
49è Hong Kong International Film Festival (HKIFF) – Pel·lícula inaugural, un reconeixement simbòlic de gran prestigi
44è Istanbul Film Festival – Selecció oficial
27è Shanghai International Film Festival – Secció Asian Collection
24è New York Asian Film Festival – Selecció oficial
Taipei Golden Horse Film Festival – Gala premiere
Bremen Film Festival (Alemanya) – Competició German Premieres

Premis i nominacions

Youth Jury Award al 39è Fribourg International Film Festival (2025)
Pel·lícula inaugural al 49è Hong Kong International Film Festival, un honor reservat a títols de gran rellevància

+ Dades

enfocament: drama social amb un to sobri i contemplatiu, que evita el melodrama i aposta per la tensió narrativa a través del silenci i la posada en escena minimalista. Destaca la fotografia de Leung Ming Kai i el disseny sonor de Tu Duu-Chih.

producció: coproducció Malàsia-Hong Kong, amb companyies com SunStrong Entertainment i Janji Pictures

Recepció crítica: descrita com “un retrat profundament humà i devastador” per la seva aproximació a la crisi dels nadons abandonats a Malàisia, amb una interpretació excel·lent de Fish Liew.

Nepal

Festivals de cinema

74è Festival Internacional de Cinema de Berlín (Berlinale) – Competició oficial, on va fer història com la primera pel·lícula en llengua nepalesa a competir per l'Ós d'Or.
Locarno Film Festival 2024, dins de la programació de cinema d'autor més rellevant de l'any.
Melbourne International Film Festival (MIFF), a la secció dedicada a cinema asiàtic contemporani.
Festival Internacional de Cinema de Palm Springs, consolidant la seva presència al circuit internacional.

Premis i nominacions

Berlinale 2024: nominació a l'Ós d'Or (Competició Oficial)
Festival Internacional de Cinema de Palm Springs: 1 nominació destacada
Premis de cinema asiàtic: 2 nominacions (categories no especificades)
A més, va ser seleccionada com la candidata oficial de Nepal per al Óscar a Millor Pel·lícula Internacional a la 97a edició dels Premis de l'Acadèmia.

+ Dades

enfocament: ambientada en un remot poble de l'Himàlaia on persisteix la tradició de la poligàmia fraterna, la trama explora temes de feminisme, espiritualitat i llibertat individual en un context cultural únic.

producció: coproducció internacional entre Nepal, França, Noruega, Hong Kong, Xina, Turquia, Taiwan, EUA i Qatar, amb un pressupost rècord per al cinema nepalès (₹15 crore, aprox. 1,1 milions USD)

estil visual: destaca per la seva fotografia de gran format, rodada en localitzacions extremes de l'Himàlaia, i pel to contemplatiu que combina realisme amb misticisme.

Recepció crítica: descrita com “una experiència cinematogràfica hipnòtica” i “l'obra més ambiciosa del cinema nepalès”, amb elogis a la seva narrativa feminista i la seva estètica visual.

Vietnam

Festivals de cinema

29è Busan International Film Festival (BIFF) – World Premiere a la secció oficial, un dels certàmens més importants d'Àsia
Dharamshala International Film Festival (DIFF) – Selecció oficial, reforçant el seu vincle amb la diàspora tibetana
Viet Film Fest 2025 – Projecció destacada en el marc de cinema asiàtic i de la diàspora
Indian Film Festival of Melbourne (IFFM) 2025 – Programada a la secció de cinema independent asiàtic

+ Dades

enfocament: cinema social amb estructura coral, que combina realisme poètic i testimonis íntims, oferint una mirada inèdita sobre la diàspora tibetana.

Rellevància: és el primer llargmetratge antològic en llengua tibetana, compost per quatre relats dirigits per cineastes tibetans a l'exili (Índia, EUA i Vietnam), que exploren l'apatrídia, la migració i la identitat cultural.

Recepció crítica: valorada per la seva autenticitat i càrrega política, considerada una obra clau per a debats sobre drets humans i minories culturals.

Material per a premsa

Nota de premsa en castellà (DOC)

Nota de premsa en català (DOC)

Cartell de l' AFFBCN 2025 (PNG)

Fitxa tècnica de les pel·lícules recomanades (DOC)

Text de la directora del AFFBCN: «El que ens narra el cinema asiàtic asiàtic» (DOC)

Fotogrames de les pel·lícules

ACREDITACIONS DE PREMSA

Si esteu interessats en venir a fer la cobertura durant els dies de festival, podeu sol·licitar una acreditació de premsa, enviant un correu al director de Comunicació, Josep Casaus: [protegit per correu electrònic]

13 º Asian Film Festival Barcelona | AFFBCN 2025

www.asianfilmfestival.barcelona

Dates: del 29 d'octubre al 9 de novembre
Seus: Cinemes Girona, CaixaForum, Zumzeig, Institut Francès, Fundació Institut Confuci, ECIB Escola de Cinema de Barcelona, ​​Casa Seat, Soho House i en línia a Filmin ia Betevé.
Queden:
0
0
0
0
Dies
0
0
Hores
0
0
Min
0
0
Sec
compartir