Casa Àsia

Accessos directes



Cap_casaasia
Educació > Curs: "Mindfulness per a la bona vida" (tardes)

Curs: "Mindfulness per a la bona vida" (tardes)

Mindfulness

Mindfulness o atenció plena és l'habilitat natural que tots tenim per atendre amb plenitud a tot allò que apareix en la nostra experiència (sensacions, emocions, pensaments, situacions, coses, persones) sense jutjar, ni rebutjar, amb paciència, obertura i amor.

Aquest curs se centra en l'ús de les eines i activitats mindfulness perquè l'alumne descobreixi les seves habilitats en la cura de la seva ment i desenvolupi les seves capacitats naturals per viure amb plenitud la seva vida i les seves relacions amb altres persones. L'alumne s'exercitarà a la gestió de les seves emocions i pensaments, a posar fre a les reaccions mecàniques de la seva ment, observar els seus estats i processos mentals i respondre amb saviesa i amabilitat a les diferents circumstàncies de la vida.

El recurs principal serà la meditació, amb la qual l'alumne podrà conrear la seva habilitat per estar atent, concentrat i en connexió amb els seus recursos naturals per a l'amor i l'autocura. Treballarem principalment amb les meditacions i activitats d'atenció plena que ens ajudin a connectar amb el nostre jo veritable, i amb la nostra font interior d'amor, compassió i generositat.

El curs està inspirat en tres programes d'entrenament de la compassió i l'autocompassió, programes validats per la comunitat científica i de creixent interès en psicoteràpia, l'educació i l'anomenat "desenvolupament personal": el Mindful self-compassion (MSC) creat per Christopher K. Germer i Kristin Neff; el Compassion Cultivation Training (CCT) de l'CCARE de la Universitat de Stanford, i la Compassion Focused Therapy (CFT) de Paul Gilbert.

Objectius:

* Aprendre a valorar la importància de l'estar present, atent, en tots els moments de la vida, i potenciar les habilitats naturals per a això;
* Afavorir la disposició per a l'autoconeixement (prendre consciència de les pròpies sensacions, pensaments, emocions i altres estats i processos mentals);
* Potenciar la valoració positiva de nosaltres mateixos;
* Conrear la capacitat per a l'autoregulació emocional i l'autocura;
* Potenciar les emocions i disposicions prosocials;
* Descobrir la profunda relació entre la felicitat i l'amor compassiu.

Metodologia:

Cada sessió començarà amb la pràctica de la salutació conscient i la benvinguda.

A continuació es farà una posada en comú durant la qual comentarem la pràctica setmanal proposta als alumnes.

Seguirà una part dedicada a la reflexió sobre els fonaments del mindfulness i les habilitats, processos i estats mentals necessaris per poder practicar-lo; també tractarem les disposicions i emocions prosocials.

Després de les reflexions vindran les activitats mindfulness pròpiament dites: meditacions de la respiració, del pensament, de les sensacions i les emocions, de la compassió i de l'amor; "Body scan" o exploració corporal; moviment conscient (txi-kung), menjar conscient; caminada conscient; pràctiques de mindfulness grupal, etc.

Les sessions acabaran amb la proposta de "pràctiques informals" i altres tasques d'atenció plena a realitzar pels alumnes durant la setmana, que, sense ser obligatòries, són necessàries per optimitzar l'aprenentatge obtingut del curs. Les tasques consisteixen en la pràctica del mindfulness a la vida diària (des de sessions breus de "meditació formal", fins a realitzar activitats quotidianes amb el màxim de presència i atenció).

Es proporcionarà als alumnes accés a enregistraments de meditacions guiades, i es lliuraran plantilles de registre i altres recursos per a portar un "diari" de mindfulness en què reflectir el treball realitzat.

Programa:

Sessió 1. Coneix el Mindfulness
* Presentació dels participants.
* Presentació i explicació del programa.
* Introducció al mindfulness i la meditació.
* La ment Mindful i la ment comuna.
* Meditació del còdol.
* Dinar conscient.
* Aprèn la respiració calma i conscient.
* Caminada conscient.
* Començament de la pràctica de l'atenció sàvia i compassiva.

Sessió 2. El cos
* Reflexions: la ment Mindful: atenció, concentració, viure el present.
* Instruccions sobre la postura, la respiració i l'estat mental a la meditació.
* Meditació de la respiració.
* Moviment conscient / txi-kung.
* Exploració corporal (body scan) compassiva.
* Respiracions de "urgències".
* Descobrint i acceptant el propi cos.

Sessió 3. La ment
* Breu meditació de la respiració.
* Reflexions: la ment Mindful: ment testimoni, desidentificació, paciència.
* Meditació de les sensacions.
* Moviment conscient / txi-kung.
* Meditació del pensament.
* Testimoni dels continguts i estats mentals.

Sessió 4. El cor
* Breu meditació de la respiració.
* Reflexions: la ment Mindful: acceptació i no judici; l'equanimitat i la humanitat compartida.
* Meditació de les emocions.
* Moviment conscient / txi-kung.
* Meditació de l'equanimitat.
* Descobrint l'atenció sàvia.

Sessió 5. La benevolència
* Breu meditació de la respiració.
* Reflexions: l'afecció i l'aversió; l'amor no egoista.
* Meditació del jo no egoista.
* Moviment conscient / txi-kung.
* Meditacions de l'amor bondadós.
* Descobrint la font del propi amor.

Sessió 6. L'estima per un mateix
* Breu meditació de la respiració.
* Reflexions: la compassió i l'autocompassió.
* Meditació / pràctiques sobre el veritable jo.
* Moviment conscient / txi-kung.
* Breu meditació de l'autocompassió ("píndola d'autocompassió").
* Caminada conscient des del no-ego.
* Amor i equanimitat cap a un mateix.

Sessió 7. Obert als altres
* Breu meditació de la respiració.
* Reflexions: les emocions prosocials (empatia, alegria empàtica, compassió, bondat amorosa ...).
* Meditació / pràctiques de la comunicació conscient.
* Moviment conscient / txi-kung.
* Meditació de l'amabilitat.
* L'experiència de la comunicació conscient i plena.

Sessió 8. L'amor compassiu
* Breu meditació de la respiració.
* Reflexions: el sofriment, la no-permanència i el no-ego.
* Meditació / activitat conscient: atenció al sofriment.
* Moviment conscient / txi-kung.
* Meditació de la compassió.
* Entrenant la voluntat de cura dels éssers sofrents.

Sessió 9. La felicitat
* Breu meditació de la respiració.
* Reflexions: l'afecció al jo i el patiment, la felicitat i la humanitat compartida.
* Meditació de l'alegria empàtica.
* Moviment conscient / txi-kung.
* Meditació / Dansa del cor.
* Meditació del so i del silenci i el no-ego.
* Valoració del curs.
* Consells per a la pràctica futura de la "ment sàvia i compassiva".
* Comiat final.

A càrrec de:
Javier Echegoyen Olleta és professor de Filosofia i Psicologia a la UNED i l'Ensenyament Mitjà, autor de diversos manuals i materials escolars d'Història de la Filosofia i Psicologia, i editor digital a l'àrea de les Humanitats (www.e-torredebabel.com) . Practica des de fa més de deu anys l'entrenament budista zen i ensenya Mindfulness en els contextos de l'educació, el desenvolupament personal i la meditació budista.

Data
11/10/2018 > 20/12/2018
Horari
Dijous 11 d'octubre al dijous 20 de desembre de 2018, de 19.00 h a 21.00 h. (9 sessions de 2 hores total de 18 hores).
No hi haurà classe el dijous 1 de novembre ni el 6 de desembre de 2018 (festius).
Lloc
Centre Casa Àsia-Madrid
Palacio de Cañete
Aula 2
c/ Mayor 69, 1ª planta
Madrid
Entrada
Preu: 145 euros.
Organitza
Casa Àsia

Etiquetes

Desplegable
Share to Twitter Share to Facebook Share to LinkedIn Share to Google Reader Share to Yahoo Share to delicious Share to NetVibes Share to Digg Share to Menéame Share to La Tafanera Rss

Cerca al web de Casa Àsia
Casa Asia a la xarxa:
Facebook Twitter Youtube Flickr Spotify LinkedIn Foursquare

Agenda

Mapa interactiu d'Àsia-Pacífic

Mapa interactiu d'Àsia-Pacífic
Descobreix Àsia, país a país


  • Bann_bambu
  • Bann_interculturalidad
  • Bann_affbcn
  • Bann_europa
  • Bann_inhouse
  • Bann_turismo
  • Bann_innova
Casa Asia
Casa Àsia | Seu Social | Recinte de Can Tiana | c/ Bolivia, 56 | 08018 Barcelona | +34 93 368 08 36
Centre Casa Asia - Madrid | Palacio de Cañete | Calle Mayor, 69 | 28013 Madrid | +34 91 360 01 94
© CASA ÀSIA 2016. Avís legal. Produït per rodest