Casa Àsia

Accessos directes



Cap_casaasia
Curs de mindfulness i meditació "A la vida quotidiana: aprèn a calmar la teva ment"

Curs de mindfulness i meditació "A la vida quotidiana: aprèn a calmar la teva ment"

Curso mindfulness 2016 700

Mindfulness o atenció plena és l'habilitat natural que tots tenim per atendre amb plenitud a tot allò que apareix en la nostra experiència (sensacions, emocions, pensaments, situacions, coses, persones) sense jutjar, ni rebutjar, amb paciència, obertura i amor.

Les "activitats mindfulness" que ofereix aquest curs ensenyaran a l'alumne a gestionar millor les seves emocions i pensaments, a frenar les reaccions mecàniques de la seva ment, observar els seus estats i processos mentals i respondre amb més saviesa i amabilitat a les diferents circumstàncies de la vida.

El recurs principal del curs serà la meditació, amb la qual l'alumne podrà conrear la seva habilitat per estar atent, concentrat i en connexió amb els seus recursos naturals per a l'amor i l'auto-cura. La meditació és un procés d'autoconeixement i ofereix moments de quietud i silenci, afavorint el benestar.

El curs està inspirat en:

la tradició meditativa budista;
les noves tècniques d'entrenament de l'atenció plena (mindfulness) portes a terme a Occident des de finals dels anys vuitanta;
el programa de reducció de l'estrès basat en l'atenció plena (MBSR) desenvolupat pel doctor Jon Kabat-Zinn a l'Escola de Medicina de la Universitat de Massachusetts;
l'entrenament de la compassió i l'autocompassió a partir de programes d'intervenció validats per la ciència: el Compassion Cultivation Training (CCT) de l'CCARE de la Universitat de Stanford, i la Compassion Focused Therapy (CFT) de Paul Gilbert.

Dirigit a: tota persona que vulgui entrenar la seva ment mitjançant les pràctiques del cultiu de l'atenció sàvia i la meditació, incorporant-les a la seva vida quotidiana.

Requisits: encara que no imprescindible, sí que és desitjable una certa experiència en les activitats i tècniques del mindfulness. Atès el propòsit del curs, el participant s'ha de comprometre a portar a les seves rutines i vida diària les pràctiques formals (la meditació, per exemple) I informals d'atenció plena (mindfulness), pràctiques i activitats que es presentaran al llarg del mateix.

Programa:

Mòdul 1: El cos: No tenim cos, som cos:

Treballarem amb activitats que permetin una major consciència i apreciació del nostre cos. Ens anem a entrenar al conèixer, sentir i viure des del nostre cos.

El cos sensorial.
El cos en l'espai: postura i moviment.
El cos emocional.
El cos apreciat.
La vitalitat.
El cos expressant i expressant-nos.

Mòdul 2: La ment: Tornar a la nostra autèntica casa

En aquest mòdul les pràctiques buscaran afavorir la consciència de la nostra vida interior, dels processos i continguts de la nostra ment. Aprendrem tècniques i recursos que ens permetin crear hàbits amb els quals deixar de ser presoners de la ment que fabula, que vol controlar, que viu ancorada en el passat, que tem les coses, les situacions i les persones. Aprendrem a respondre en comptes de a reaccionar a les circumstàncies de la nostra vida. Mirarem i apreciarem millor el territori íntim de la nostra subjectivitat, i conrearem els recursos de la nostra ment per afavorir la nostra llibertat.

La ment Mindful (atenció, concentració, paciència, obertura ...).
La mirada interior.
Ment i identitat.
El fluir de la ment.
La desidentificació.
La ment testimoni.
Ment de principiant.
El lloc psíquic, tornar al teu autèntica casa.

Mòdul 3. El cor: Oberts als altres

Estem oberts als altres. La nostra felicitat o desgràcia es xifra en la manera de relacionar-nos amb l'altre. En les sessions corresponents a aquest mòdul ens anem a entrenar al desenvolupament de la nostra ment social, en les capacitats que tots tenim per conviure des de l'amor, la cura i la comprensió.

El coneixement i experiència de l'altre.
La comunicació conscient;
La ment empàtica.
Les emocions prosocials (l'amor benvolent, la compassió, l'equanimitat i l'alegria empàtica). Les formes de l'amor i la cura.
La ment compassiva.
El desig i la felicitat no egoista.
Els tres tipus de sistemes mentals: el sistema d'amenaça i autoprotecció, el sistema d'activació de recerca d'incentius i recursos, i el sistema de Confortament, satisfacció i seguretat.

Ordre d'activitats en cada sessió:

Salutació conscient;
Breu meditació de la respiració;
Posada en comú de la pràctica setmanal;
Primera meditació o activitat mindfulness principal;
Escriptura conscient;
Moviment conscient (txi-kung o caminada conscient);
Segona meditació o activitat mindfulness principal;
Escriptura conscient i posada en comú de tota la sessió;
Proposta de les "tasques per a casa" (mindfulness quotidià);
Comiat conscient.

Metodologia:

Sessió setmanal de dues hores: ens reunirem un dia a la setmana per realitzar les activitats de meditació i de mindfulness que corresponguin i comentar des de la pròpia experiència la pràctica i entrenament de cada participant.
Activitats de mindfulness: meditacions de la respiració, del pensament, de les sensacions i les emocions, del so i el silenci, de l'amabilitat i l'amor, de la compassió i l'autocompassió ...; "Body scan" o exploració corporal; activitats de consciència tàctil, i del propi cos, moviment i postura conscient; Chikung i caminada conscient (Kinhin); menjar conscient; pràctiques de mindfulness relacional (escolta conscient, comunicació conscient, expressió i comprensió emocional, tècniques del "mirall" en el moviment i el gest ...)
Posada en comú: hi haurà un espai per comentar la pràctica setmanal i després de cada activitat principal emprarem recursos per fomentar la comunicació de l'experiència de cada participant a la resta del grup.
Pràctica informal (mindfulness quotidià) i "tasques per a casa": els participants s'han de comprometre a practicar mindfulness en la seva vida diària, des de sessions de "meditació formal", fins a realitzar activitats quotidianes amb el màxim de presència i atenció (netejar-se les dents, dutxar-se , escoltar els altres, menjar, vestir-se, caminar...).
Els participants rebran enregistraments de meditacions guiades per al seu ús personal, plantilles de registre i altres materials per ajudar a la pràctica i a la creació d'hàbits de meditació i atenció plena.
Escriptura conscient: portarem un Diari de Mindfulness per anotar les nostres impressions i reflexions després de cada pràctica principal de mindfulness a les sessions, així com les que ens semblin convenients al llarg de la setmana.
S'enviaran correus als participants amb les orientacions oportunes per a la pràctica setmanal.

Data
13/02/2017 > 24/04/2017
Horari

Del 13 de febrer al 24 d'abril. Dilluns de 10.30 h a 12.30 h.

NO hi haurà classe el dilluns 20 de març (San José) ni el dilluns 10 d'abril (Setmana Santa).

(9 sessions de 2 hores, 18 hores en total).

Es prega puntualitat.

Lloc
Centre Casa Àsia-Madrid
Palacio de Cañete
Calle Mayor, 69
1ª planta – Aula 2
Madrid
Entrada
130 euros
Organitza
Casa Àsia
Ponent
Professor:
Javier Echegoyen Olleta
és professor de Filosofia i Psicologia a la UNED i a Ensenyament Mitjà, autor de diversos manuals i materials escolars d'Història de la Filosofia i Psicologia, i editor digital en l'àrea de les Humanitats (www.e-torredebabel.com). Practica des de fa més de deu anys l'entrenament budista zen i ensenya Mindfulness en els contextos de l'educació, el desenvolupament personal i la meditació budista.

Etiquetes

Desplegable
Share to Twitter Share to Facebook Share to LinkedIn Share to Google Reader Share to Yahoo Share to delicious Share to NetVibes Share to Digg Share to Menéame Share to La Tafanera Rss
Casa Asia
Casa Àsia | Seu Social | Recinte de Can Tiana | c/ Bolivia, 56 | 08018 Barcelona | +34 93 368 08 36
Centre Casa Asia - Madrid | Palacio de Cañete | Calle Mayor, 69 | 28013 Madrid | +34 91 360 01 94
© CASA ÀSIA 2016. Avís legal. Produït per rodest